Badania nad pochodzeniem śladów

Po stwierdzeniu, że ślady na Całunie są obrazami negatywowymi, oraz po wykluczeniu hipotezy, iż stały się takie pod wpływem zjawiska, które wywołało inwersję barw pierwotnego pozytywowego obrazu, prof. Paul VIGNON w roku 1901 ogłosił tzw. teorię .

Według tej teorii negatywowe obrazy ciała Człowieka z Całunu odcisnęły się na Prześcieradle w wyniku reakcji aloesu (zmieszanego z mirrą), który się na nim znajdował, i jego późniejszej transformacji w materiał barwiący, z obficie wydzielającymi się oparami amoniaku na skutek procesu psucia się zawartego w krwi i pocie mocznika.

Teorię tę podjął i zmodyfikowali prof. Ruggero ROMANESE (1939) i Giovanni JUDICA-CORDIGLIA (1941), ks. Gaetano INTRIGILLO Oraz Mario MOROM, a zwłaszcza doktor Sebastiano RODANTE.

Po prawej: próby doświadczalne przeprowadzone przez:

1 - R. Romanese
2 - G. .ludica Cordiglia
3 - G. Intrigillo
4 - M. Moroni
5 i 6 - S. Rodante

12
34
56

Pochodzenie wizerunku

Dla doktora Raymonda ROGERA z Los Alamos Scientific Laboratory <<...najbardziej prawdopodobną hipotezą jest to, że wizerunek powstał w wyniku wypłowienia pochodzenia termicznego lub jakiegoś wypalenia>>. Teza ta nie została poparta późniejszymi badaniami (MORONI, RODANTE, INTRIGILLO).

Badanie wizerunku

Badacze Donald LYNN i Jean LORRE z Jet Propulsion Laboratory (NASA) z Pasadeny (Kalifornia) wykazali, że <<wizerunek nie posiada żadnej kierunkowości. A to jest dowodem na to, że całunowy wizerunek nie może być dziełem żadnego artysty, posługującego się konwencjonalną techniką nakładania farby>>.

Cechy charakterystyczne gęstości obrazu

Doktor John P JACKSON i doktor Eric J. JUMPER Z Akademii Sił Powietrznych w Kolorado utrzymują, że , co daje szczególny wynik trójwymiarowego obrazu Człowieka z Całunu. Ta charakterystyka (trójwymiarowość) jest nieobecna lub zniekształcona w przypadku normalnych fotograficznych obrazów czy dzieł malarskich, a więc żaden artysta z XIV wieku nigdy nie mógłby umieścić w swojej pracy takiej informacji, nie mając żadnej możliwości porównania. Po roku 1978 badacze z grupy STURP (The Shroud of Turin Research Project) stwierdzili, że wizerunek jest uzależniony od modyfikacji miejscowej wchodzącej w skład lnu celulozy. Co spowodowało to zaburzenie? BAIMA BOLLONE zadał sobie pytanie, czy nie przyczyniły się do tego materiały konserwujące (aloes i mirra), których ślady odnalazł na Całunowym Płótnie.