Pierwsza fotografia Całunu

Adwokat Secondo Pia.W czasie wystawienia w roku 1898 adwokat Secondo PIA, amator , fotografiki, został upoważniony przez dom sabaudzki, właściciela Świętego Płótna, do wykonania pierwszego w historii zdjęcia Całunu. Wykonał on dwie fotografie próbne (21 x 27 cm) 25 maja i kolejne dwie 28, kiedy zrobił też cztery oficjalne zdjęcia formatu 50 x 60 cm; razem wykonał osiem fotografii w różnym czasie Wystawienia. Wynik okazał się wspaniały, jakkolwiek zdjęcia robione były przez szybę, której rama była krótsza o kilka centymetrów od normalnej długości całunowego płótna.

 

U góry: cztery próbne fotografie:

n. 1, pierwsza w absolutnym tego słowa znaczeniu, naświetlanie 1 minuta;
n. 2 - naświetlanie 2 minuty;
n. 3 - naświetlanie 3 minuty;
n. 4 - naświetlanie 5 minut.

Obok: aparat fotograficzny, przy użyciu którego Secondo Pia sfotografowat Święty Całun (Museo della Sindone, Turyn).

Negatyw (na dole) ostatniej oryginalnej płytki fotograficznej z czterech zdjęć próbnych wykonanych przez Secondo Pia. Ta reprodukcja stanowi 65% naturalnej wielkości fotografii. Pod całunowym płótnem wykonano także zdjęcie podpory ołtarza, jednak gdy pozostaje ona w fotograficznym negatywie (pierwszy etap obróbki), całunowy wizerunek jawi się w fotograficznym pozytywie (czego nikt nie mógł sobie wyobrazić), ukazując, iż ludzka postać na całunowym płótnie została w niewyjaśniony sposób odciśnięta w naturalnym negatywie. To droga, która przybliża nas do serca niewyjaśnionej przez wieki tajemnicy! Na zdjęciu obok widzimy, jak w rzeczywistości wyglądał ołtarz i Całun.